0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

کیمیا گسترش عرضه کننده فروش و تعمیر پمپ های کشاورزی و صنعتی شناور، کفکش، لجن کش، پمپهای فشار قوی، اتا، دیگ بخار، روغن داغ، ویکائل، پمپ های خانگی و …

روش های خنک کنندگی الکتروموتور

دسته بندی :مقالات ۲۹ مهر ۱۴۰۳ feridoony 5

زمانی که یک الکتروموتور در حال کار است ، تلفات انرژی روتور و استاتور گرما تولید می کند . این گرما باید از طریق یکی از روش های خنک کنندگی الکتروموتور مناسب با نوع نیاز و کاربری مدیریت شود.

خنک کاری کارامد و یا عدم وجود یک خنک کنندگی کارامد تاثیر به سزا و قابل توجهی بر طول عمر موتور الکتریکی و همه لوازم الکترونیکی و مکانیکی دارد.

این مساله به طور ویژه ای برای بلبرینگ و سیستم عایق بندی موتور الکتریکی صدق میکند. که اجزایی آسیب پذیر در برابر گرمای بیش از حد هستند. بعلاوه قرار گرفتن در معرض گرمای طولانی مدت ممکن باعث خستگی فلز شود.

 

رابطه بین گرما و طول عمر الکتروموتور

  • طول عمر سیستم عایق بندی موتور الکتریکی به ازای هر 10 درجه گرمای بیش از دمای نامی نصف می شود. و برعکس به ازای هر 10 درجه گرمای زیر دمای نامی طول عمر سیستم عایق بندی دو برابر میشود.
  • طول عمر گریس بلبرینگ موتور شما به ازای هر 15 درجه گرمای بیش ازدمای نامی نصف میشود . و به ازای هر 10 درجه خنک تر شدن نسبت به دمای نامی طول عمر گریس بلبرینگ دو برابر میشود.

به طور کلی توجه به دمای تولید شده توسط موتور، علاوه بر تضمین سلامت موتور برای جلوگیری از کاهش راندمان مهم است.

در نتیجه و به صورت خلاصه ، اطمینان از مدیریت حرارت مناسب منجر به داشتن الکتروموتور قابل اعتماد و قوی تر با طول عمر بیشتر می شود. بای یک سیستم خنک کننده موثر اغلب می توان از یک موتور کوچکتر استفاده کرد که باعث کاهش قابل توجه اندازه ،وزن و هزینه می شود.

روش های خنک کنندگی الکتروموتورها

همانطور که اشاره شد سیستم خنک کنندگی الکترموتور به معنی انتقال تلفاتی است که به صورت گرما در موتور ایجاد شده است.هدف این است که دمای مواد عایق را کمتر از حد مجاز نگه داریم.

اکثر الکتروموتورها به صورت استاندارد و با روش خود خنک کنندگی IC411  ساخته میشوند. این کار به وسیله یک فن نصب شده در انتهای شفت الکتروموتور انجام میشود . وقتی موتور کار میکند فن نیز میچرخد و هوا را از داخل موتور و سطح موتور به حرکت در می آورد و موجب انتقال دما و در نتیجه خنکی داخل موتور و سطح موتور میشود.

روش های غیر متداول دیگری برای موارد خاص نیز مانند خنک کندگی با آب مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه متد های متداول خنک کاری و نحوه کدخوانی استاندارد را شرح میدهیم. تا در دیتا شیت ها یا نیم پلیت یا درخواست های شرکت بتوانید به معنی این کد ها واقف باشید.

 

متد های خنک کاری اصلی و متداول الکتروموتورها

  • خنک کنندگی به وسیله پروانه
  • IC411  موتور خود تهویه با خنک کنندگی سطحی
  • IC416  موتور با تهویه جدا گانه  فن نصب شده و خنک کنندگی سطحی
  • خنک کنندگی الکتروموتور بدون پروانه
  • IC418 موتور بدون فن و کاسه باد – خنک شدن با جریان هوای محیط

کد گذاری سیستم خنک کنندگی الکتروموتورها

طبق استاندارد IEC 60034 دو سیستم برای کد گذاری انواع خنک کنندگی وجود دارد که هردو با حروف IC مخفف International Cooling یا خنک کنندگی بین المللی شروع میشوند.

برای کد گذاری کامل ابتدا حروف IC نوشته میشود و به دنبال آن دو بخش که هرکدام شامل یک حرف و دو عدد است نوشته میشود. به عنوان مثال IC W37 A71 در استاندارد آلمان –

برای موتور های هوا خنک به کاربران توصیه میشود از کد گذاری ساده استفاده کنند . در این روش دو رقم بعد از حروف IC نوشته میشود. رقم اول روش گردش ماده خنک کننده و رقم دوم نوع درایو یا محرک مورد استفاده برای حرکت پمپ مایع خنک کننده یا پروانه خنک کننده را نشان میدهد.

بر روی پلاک موتور الکتریکی یا دیتا شیت و کاتالوگ ها میتوانید نوع سیستم خنک کنندگی موتور را با استفاده از جدول زیر بخوانید.

استاندارد کد گذاری روش های خنک کنندگی الکتروموتور
کد های استاندارد خنک کاری الکتروموتور

حداقل فاصله از دیوار و اشیا در هنگام نصب الکتروموتور

وقتی الکتروموتور را نصب میکنیم باید حداقل فاصله ای را بین کاسه باد الکتروموتور و نزدیک ترین جسم به آن رعایت کنیم تا گردش هوا مختل نشود. به عنوان یک قانون کلی و استاندارد این فاصله باید حداقل نصف ارتفاع محور باشد. این فاصله گردش هوا و دسترسی برای سرویس را امکان پذیر میکند.

از موتورهای فریم 63 و بزرگتر موتورها را میتوان با استفاده از یک سیستم خنک کنندگی و تهویه جارجی و مستقل عرضه کرد. این روش همچنین به نام تهویه اجباری یا Forced ventilation شناخته میشود که بعنوان روش IC416 تعریف شده است.

این روش خنک کنندگی باید در مواردی استفاده شود که موتور با استفاده از مبدل فرکانس یا درایو با فرکانس بسیار پایین کار می کند. یک موتور با تهویه اجباری می تواند با گشتاور ثابت در سرعت چرخش کم یا زمانی که محدوده وسیعی از سرعت چرخش وجود دارد کار کند.

توجه داشته باشید که دلایل مختلفی از جمله کم یا زیاد بودن ولتاژ و یا خرابی بلبرینگ ها میتواند باعث تولید گرمای بیش از حد شده و کاری از سیستم خنک کنندگی موتور بر نیاید. پیشنهاد میشود مقاله مفید و جامع عیب یابی موتورهای سه فاز و تک فاز را در سایت ما مطالعه بفرمایید.

feridoony

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0