0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

کیمیا گسترش عرضه کننده فروش و تعمیر پمپ های کشاورزی و صنعتی شناور، کفکش، لجن کش، پمپهای فشار قوی، اتا، دیگ بخار، روغن داغ، ویکائل، پمپ های خانگی و …

آشنایی با استاندارد NEMA الکتروموتور

دسته بندی :مقالات ۱۸ مهر ۱۴۰۳ feridoony 21

NEMA یک سیستم استاندارد جهانی است که برای تجهیزات و دستگاه های الکتریکی استفاده می شود. این استاندارد، سازگاری و ایمنی تجهیزات را تضمین می کند و مانند استاندارد IEC، اطلاعاتی در مورد ابعاد، ویژگی ها و عملکرد موتورهای الکتریکی در اختیارتان قرار می دهد.

ابعاد الکتروموتور بر اساس NEMA

در جدول مشخصات الکتروموتور زیر، ابعاد فریم موتور های الکتریکی بر اساس استاندارد NEMA آمده است.

جدول استاندارد NEMA الکتروموتور

تفسیر جدول استاندارد NEMA

جدول اشاره شده، به تفسیر و بررسی ابعاد و ویژگی های فریم موتور الکتریکی می پردازد. در واقع، هر یک از ستون های جدول، نشان دهنده ابعاد خاصی از فریم الکتروموتور هستند.

 

بطور مثال، ستون D مربوط به قطر شافت موتور است. E ارتفاع پایه ها را نشان می دهد، F نشان دهنده عرض موتور در امتداد محور عمودی است. H به فاصله افقی مرکز شافت تا پایه ها مربوط می شود. N، اندازه قطر شیار برای نصب پایه و حرف O، عمق شیار پایه را نشان می دهد.

در کل، حروف F، H، N، O، P، U فواصل و ابعاد مربوط به نصب و قرارگیری الکتروموتور را در اختیارتان قرار می دهند.

N-W نشان دهنده عرض شیار برای نصب پایه است و ابعاد AA، AB، AH، AJ، AK مربوط به طول‌ها و قطرهای مختلف مرتبط با طراحی و نصب موتور هستند.

اندازه های BA، BB، BD، XO، XP نیز به جزئیات دقیق‌تر مانند موقعیت و اندازه‌های دیگر اجزای موتور الکتریکی مربوط می‌شوند. در نهایت، TAP و KEY نیز در مورد شیار و کلید شافت است.

همانطور که در جدول ابعاد و مشخصات الکتروموتور مشاهده می کنید، یکسری از بخش ها بصورت سایه دار مشخص شدند. این بخش ها نشان دهنده ابعادی اند که بطور استاندارد توسط nema مشخص شدند و توسط بسیاری از تولید کنندگان بکار گرفته می شوند.

این در حالی است که سایر ابعاد ممکن است بسته به تولید کننده، متفاوت باشند و معمولا بین تولید کننده و مشتری بصورت توافقی هستند.

بطور کلی، با استفاده از اطلاعات ذکر شده در این جدول، می‌توان موتوری با مشخصات دقیق و مناسب برای کاربردهای مختلف صنعتی انتخاب کرد.

رتبه بندی NEMA

در کل، رتبه بندی nema برای محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر آسیب های ناشی از مایعات، گرد و غبار یا مواد شیمیایی خورنده استفاده می شود. این ویژگی باعث شده که برخی این استاندارد را با IP در موتور های الکتریکی اشتباه بگیرند.

البته، همه تجهیزات الکتریکی از این استاندارد استفاده نمی کنند بلکه رتبه ‌بندی‌های NEMA صرفاً به عنوان یک استاندارد صنعتی استفاده می ‌شوند و کاملا داوطلبانه هستند.

در ادامه، رتبه بندی های NEMA برای درک بهتر شما آورده شده است:

رتبه بندی NEMA الکتروموتور یا موتور الکتریکی

تفسیر جدول رتبه بندی NEMA

نوع 1

دستگاه هایی با رتبه بندی NEMA 1، بیشتر برای استفاده در داخل ساختمان ساخته شده‌اند و از افراد در برابر تماس با قطعات الکتریکی فعال و دارای شارژ الکتریکی محافظت می‌کنند.

نوع 2

محفظه NEMA 2، در واقع تا حدودی همان محفظه NEMA 1 است. با این حال، درجه بندی NEMA 2 محافظت بیشتری نسبت به NEMA 1 ارائه می دهد، مثل محافظت در برابر چکه کردن یا پاشیدن آب.

نوع 3R،3RX

محفظه های NEMA 3R و 3RX برای استفاده در داخل یا خارج از منزل طراحی شده اند و از باران، برف و خاک محافظت می کنند. بعلاوه، از تشکیل یخ بر روی محفظه جلوگیری می کنند.

نوع 3،3X

محفظه های NEMA 3 و 3X در برابر باران، برف و گرد و غبار مقاوم هستند و برای استفاده در محیط های داخلی و خارجی ساخته شده اند. NEMA 3 و 3X نسبت به محفظه NEMA 3R یا 3RX، محافظت بیشتری در برابر گرد و غبار از خودشان نشان می دهند.

نوع 3S، 3SX

محفظه‌های NEMA 3S و NEMA 3SX از محافظتی شبیه به NEMA 3 برخورداند، دستگاه هایی با این رتبه بندی، هنگامی که یخ روی محفظه آنها تشکیل می‌شود یا زمانی که در یخ قرار میگیرند، قابل استفاده خواهند بود.

نوع 4 ،4X

محفظه‌هایی با NEMA 4 و NEMA 4X برای استفاده در داخل یا خارج از منزل در نظر گرفته شده‌اند و همان محافظت های محفظه NEMA 3 را با محافظت اضافه تر در برابر ورود آب ارائه می‌دهند.

بنابراین، اگر می‌خواهید محفظه NEMA 4 خودتان را تمیز کنید، لازم نیست نگران آسیب رسیدن از طریق ورود آب به قطعات الکتریکی خود باشید.

نوع 6 ،6P

دستگاه هایی با این NEMA، حفاظتی شبیه با محفظه NEMA 4 دارند با این تفاوت که در برابر غوطه ور شدن موقت یا طولانی مدت در آب تا عمق تعیین شده دوام می آورند.

نوع 7

محفظه هایی با NEMA 7 برای مکان های خطرناک ساخته شده اند. این محفظه ضد انفجار است و برای استفاده در داخل ساختمان و مکان های خطرناک ساخته شده است.

نوع 8

NEMA 8 محافظتی شبیه به محفظه NEMA 7 دارد اما می تواند هم در داخل و هم در فضای باز استفاده شود. این رتبه بندی هم مانند مورد قبلی، برای مکان های خطرناک استفاده می شود.

نوع 9

محفظه های NEMA 9 ضد اشتعال و گرد و غبار هستند و برای استفاده در محیط های داخلی و مکان های خطرناک در نظر گرفته شده اند.

نوع 10

محفظه های NEMA 10 مطابق با استانداردهای MSHA (اداره سلامت و ایمنی معدن) هستند.

نوع 12،12K

محفظه های NEMA 12 و NEMA 12K برای استفاده عمومی در داخل ساختمان در نظر گرفته شده اند. محفظه‌های NEMA 12 و 12k در برابر چکه‌ کردن و پاشیدن آب محافظت می‌کنند. همچنین در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند.

نوع 13

محفظه های NEMA 13 بیشتر برای مصارف عمومی استفاده می شوند. آن‌ها هم مثل محفظه‌های NEMA 12 محافظت می‌کنند، اما محافظت بیشتری در برابر چکه‌کردن و پاشیدن مایعات از خودشان نشان می دهند.

feridoony

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0