0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

کیمیا گسترش عرضه کننده فروش و تعمیر پمپ های کشاورزی و صنعتی شناور، کفکش، لجن کش، پمپهای فشار قوی، اتا، دیگ بخار، روغن داغ، ویکائل، پمپ های خانگی و …

پلاک خوانی گیربکس صنعتی

دسته بندی :مقالات ۱۸ مهر ۱۴۰۳ feridoony 27

نصب پلاک روی گیربکس ها همانند سایر تجهیزات صنعتی، به منظور ارائه مشخصات فنی گیربکس می باشد. با این حال مقادیر و پارامترهای حک شده روی پلاک گیربکس ها ممکن است با هم تفاوت داشته باشد. نکته مهم این است که هنگام انتخاب موتور گیربکس صنعتی آگاهی از مشخصات فنی آن امری ضروری است.

اطلاعات روی پلاک گیربکس

با توجه به اینکه عوامل مختلفی در انتخاب گیربکس نقش دارند، درصورت مغایر بودن یکی از این عوامل با نیاز صنعت مورد نظر نه تنها راندمان کاهش می یابد بلکه خسارات مالی زیادی را نیز ممکن است به بار آورد. با این حال با بررسی کارشناسانه این مقادیر که روی پلاک گیربکس حک شده اند، چنین پیامدهایی را به حداقل می رسانیم.

علاوه بر این توجه داشته باشید، چنانچه بخواهید برای گیربکس خود لوازم جانبی یا مکمل مانند الکتروموتور تهیه کنید، با استفاده از اطلاعات مندرج روی پلاک آن به راحتی می توانید مناسب ترین قطعه را خریداری نمایید.

در ادامه ما به عنوان نمونه، پلاک گیربکس حلزونی ایلماز و خورشیدی شهباز گیربکس را به طور کامل بررسی می کنیم.

شماره نماد توضیح
1 لوگو نام برند مشخصات برند تولید کننده
2 Type یا Model تیپ یا مدل گیربکس
3 No. یا serial شماره سریال محصول
4 i یا ratio نسبت تبدیل
5 P یا Power توان برحسب (Kw)
6 M.Pos حالت یا جهت نصب
7 Input  (n1) مقدار سرعت ورودی بر حسب (RPM)
speed سرعت خروجی گیربکس برحسب (RPM)
8 T max حداکثر گشتاور خروجی

همانطور که در تصاویر مشخص است، برخی از پارامتر ها ممکن است روی بعضی پلاک ها نباشد. در این صورت لازم است اطلاعات مورد نیازمان را با مطالعه کاتالوگ آن برند به دست آوریم. با این حال پارامتر هایی نظیر دور ورودی و نسبت تبدیل از جمله فاکتورهایی است که عموما روی پلاک تمام گیربکس ها مشخص شده است.

توجه داشته باشید، در بعضی مدل ها ممکن است به جای نسبت تبدیل، دور خروجی گیربکس (n2 یا speed) را نوشته باشند، در این صورت می توانیم با استفاده از فرمول نسبت تبدیل گیربکس، این فاکتور را به راحتی محاسبه کنیم.

شایان ذکر است اگر مواردی چون حالت نصب، نوع و اندازه روغن مورد نیاز گیربکس و… در پلاک یا کاتالوگ قید نشده بود، می توانید در زمان خرید از کارشناسان ما راهنمایی های مربوطه را دریافت نمایید.

بررسی پلاک موتور گیربکس

در شرایطی که تجهیز مورد نظر ما به صورت موتور گیربکس ارائه می شود، اطلاعات مندرج روی پلاک آن نیز تفاوت هایی با پلاک گیربکس دارد. روی پلاک موتور گیربکس ها، مشخصات فنی الکتروموتور متصل به گیربکس را نیز مشخص می کنند.

در ادامه مشخصات موجود روی پلاک موتور گیربکس SEW را بررسی می کنیم:

 

 

شماره توضیح
1 TYP: تیپ یا مدل
2 Nr.: شماره سریال
3 تعداد فاز و رتبه استاندارد IEC
4 توان بر حسب Kw و حالت عملکرد S1: کار مداوم با بار ثابت
5 موقعیت و جهت نصب
6 ضریب قدرت یا ضریب توان
7 فرکانس منبع تغذیه: 50 یا 60 هرتز
8 ولتاژ نامی : در حالت ستاره – مثلث در 50 هرتز
ولتاژ نامی : در حالت ستاره – مثلث در 60 هرتز
9 جریان نامی در 50 هرتز
جریان نامی در 60 هرتز
10 r/min: سرعت موتور 1395 دور بردقیقه – سرعت خروجی گیربکس 31 دور بر دقیقه
11 IP: کد درجه محافظت
12 کلاس حرارتی F

همانطور که در تصویر مشخص است، برخی موارد دیگر نظیر گشتاور (بر حسب Nm)، نسبت تبدیل (i) و جرم موتور گیربکس (Kg) نیز روی پلاک می تواند درج شود.

هر پارامتر روی پلاک گیربکس بیانگر چیست؟

تا اینجا با نماد های مختلفی که روی پلاک موتور گیربکس ها وجود دارد، آشنا شدیم. برای درک بهتر هر یک از این فاکتور ها و تاثیر آن ها در خروجی نهایی، در ادامه به توضیح و بررسی این موارد می پردازیم.

تعداد فاز و نوع منبع تغذیه

در صورتی که تجهیز ما موتور گیربکس باشد، یکی از مهم ترین فاکتورهای موثر در آن منبع تغذیه است. به طور کلی الکتروموتورها یا تک فاز 220 ولت هستند و یا سه فاز 380-660 ولت. توجه داشته باشید، در صورتی که منبع تغذیه به درستی تعیین نشود، امکان سوختن تجهیز وجود دارد.

نسبت تبدیل و دور خروجی

این دو فاکتور مختص گیربکس است. هر گیربکس صنعتی به تناسب نوع و تعداد چرخ دنده هایی که دارد، دور ورودی دریافتی از موتور الکتریکی را کاهش می دهد. مقدار کاهندگی گیربکس را با فاکتور نسبت تبدیل بیان می کنند. به علاوه در نهایت دور خروجی گیربکس نیز با استفاده از همین آیتم مشخص می شود. در مقاله زیر به طور جامع به بررسی نسبت تبدیل و دور خروجی گیربکس و نحوه محاسبه آن ها پرداخته ایم.

موقعیت و جهت نصب

معمولا گیربکس ها یا موتورگیربکس ها در جهات مختلفی امکان نصب دارند. به عنوان مثال در 8 حالت مختلف می توان آن ها را نصب کرد. با این حال در صورت عدم تشخیص درست جهت نصب، امکان خرابی یا کاهش راندمان تجهیز بالا می رود. این آیتم را می توان از طریق پلاک گیربکس صنعتی، کاتالوگ آن و یا افراد متخصص و کارشناسان در زمان خرید متوجه شد.

فرکانس منبع تغذیه

در موتور گیربکس ها با پارامتری به نام فرکانس مواجه هستیم. این فاکتور برای الکتروموتورها محاسبه می شود و فرکانس منبع تغذیه آن را مشخص می کند. توجه داشته باشید ولتاژ و جریان بسته به فرکانس دریافتی موتور تغییر می کند. به همین دلیل انتخاب فرکانس مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا این تجهیزات برای 2 فرکانس مختلف 50 و 60 هرتز تولید شده و مقادیر وابسته به آن را روی پلاک به صورت جداگانه حک می کنند.

ولتاژ و جریان نامی در موتور گیربکس

برای تجهیزات الکتریکی 2 فاکتور ولتاژ و جریان بسیار مهم هستند. با وجود این که مقدار ولتاژ را می توان از طریق منبع تغذیه متوجه شد، اما لازم است تا محدوده مجاز آن ها در هر فرکانس مشخص باشد. به همین دلیل روی پلاک الکتروگیربکس ها این مقادیر نوشته می شود. لازم به ذکر است در صورتی که امکان نصب الکتروموتور به صورت ستاره – مثلث وجود داشته باشد نیز مقادیر دقیق ولتاژ و جریان در هر حالت مشخص می شود.

گشتاور، مهم ترین دلیل استفاده از گیربکس

کاهش دور موتور زمانی اهیمت پیدا می کند، که افزایش گشتاور را به همراه داشته باشد. گیربکس نیز به همین دلیل در صنایع مختلف محبوب و پر استفاده است. با افزایش گشتاور در گیربکس ها در واقع مقدار نیروی چرخشی آن ها زیاد می شود. با این حال ممکن است روی برخی پلاک ها، مقدار گشتاور مشخص نشده باشد، در این صورت با توجه به عوامل دیگری چون توان و دور خروجی می توان به راحتی گشتاور خروجی گیربکس را به دست آورد.

توجه داشته باشید، هنگام استفاده از گیربکس های صنعتی با توجه به سنگین و سبک بودن فشار کاری آن ها و نیروی مورد نیاز، لازم است از مقدار گشتاور اطلاع داشته باشیم. در مقاله زیر می توانید به طور کامل نحوه محاسبه گشتاور گیربکس را مطالعه کنید.

درجه حفاظت یا IP، کلاس حرارتی، وزن کالا، نوع روغن و میزان آن از دیگر مواردی است که می تواند روی پلاک موتور گیربکس ها درج شود. با این وجود برخی موارد مانند نوع روغن می تواند جایگزین هم داشته باشد، که لازم است طبق نظر کارشناسان مشخص شود.

نکات مهم در پلاک موتور گیربکس یا گیربکس صنعتی

  • در قسمتی که مدل تجهیز نوشته می شود، اطلاعات فنی مختلفی در غالب یک کد چند رقمی با حروف و اعداد مشخص می شود. برای اطلاع از اینکه هر بخش بیانگر چیست لازم است کاتالوگ آن را مطالعه نمایید. مثلا در بخش type در پلاک یک گیربکس خورشیدی برند شهباز موارد زیر مخشص می شود:

جزئیات نام گیربکس در پلاک گیربکس

  • اطلاعات موجود روی پلاک این تجهیزات صنعتی، با استفاده از محاسبات و توانمندی های آن ها تعیین شده، در نتیجه بسیار مهم است که بر اساس این مقادیر و ظرفیتشان از آن ها استفاده کنیم.
  • پیش از این نیز اشاره کردیم در صورت نیاز به تعویض قطعه یا خرید مجدد، اطلاعات موتور گیربکس باید به طور دقیق در دسترس باشد. به همین دلیل لازم است پلاک آن را به خوبی حفظ کرده و از مخدوش شدن آن جلوگیری کنیم.
  • در صورتی که برخی مشخصات مانند روغن یا جهت نصب و… روی پلاک مشخص نشده بود حتما پیش از استفاده، از مقادیر دقیق آن ها مطلع شوید.
feridoony

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0