0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

کیمیا گسترش عرضه کننده فروش و تعمیر پمپ های کشاورزی و صنعتی شناور، کفکش، لجن کش، پمپهای فشار قوی، اتا، دیگ بخار، روغن داغ، ویکائل، پمپ های خانگی و …

پلاک خوانی الکتروموتور

دسته بندی :مقالات ۱۱ مهر ۱۴۰۳ feridoony 29

همه الکتروموتور ها دارای یک پلاک بر روی بدنه خودشان هستند که اطلاعات مفیدی در مورد مشخصات فنی این دستگاه، در اختیارتان قرار می دهد.

پلاک خوانی الکتروموتور یا دینام صنعتی، از اهمیت بسیار بالایی برخودار است و شامل یکسری اطلاعات کاربردی در مورد الکتروموتور از جمله منبع تغذیه، توان، نوع موتور و سایر مشخصات فنی می شود.

بر روی پلاک الکتروموتور صنعتی، یکسری حروف و اعداد با معانی خاص وجود دارد که در این مطلب، به بررسی نحوه پلاک خوانی و تفسیر هریک از علائم بطور جداگانه می پردازیم.

نحوه پلاک خوانی الکتروموتور صنعتی

 

شماره نماد توضیحات
1 برند الکتروموتور الکتروژن
2 Type یا Model مدل یا نوع الکتروموتور
3 No شماره سریال موتور
4 Ins.cl. F کلاس عایقی یا حرارتی
5 IP درجه حفاظت الکتروموتور
6 Duty S1 مدت زمان کارکرد الکتروموتور بدون خنک کننده
7 15°C ≤ T amb. ≤ 40°C- محدوده دمای مناسب محیط برای عملکرد صحیح موتور
8 Installation Altitude 1000M حداکثر ارتفاع مناسب برای نصب موتور
9 IE2 سطح بازده انرژی موتور طبق استاندارد IEC
10 DE 6201-C3 قرارگیری بلبرینگ درسمت درایو موتور
NDE 6201-C3 قرارگیری بلبرینگ در سمت غیر درایو
11 400V (Y) ولتاژ عملکرد 400 ولت در حالت ستاره
230V (Δ) ولتاژ عملکرد 230 ولت در حالت مثلث
12 HZ فرکانس تغذیه الکتروموتور : 50 هرتز
13 KW توان الکتروموتور:  0.18KW
14 rpm سرعت چرخش موتور برحسب rpm :

1335دور در دقیقه

15 0.7A جریان مصرفی در حالت اتصال ستاره
1.2A جریان مصرفی در حالت اتصال مثلث
16 COS φ یا  PF ضریب توان موتور: 0.65
17 IEC استاندارد بین المللی
18 W (net) وزن خالص موتور : 4kg
19 IM B34 نوع نصب موتور (در اینجا بصورت افقی و پایه دار است.)

تفسیر برخی نماد های پلاک الکتروموتور

برند الکتروموتور

یکی از نماد هایی که بر روی پلاک موتور های الکتریکی وجود دارد، برند الکتروموتور مورد استفاده است. الکتروموتورها دارای برند های متنوعی هستند که موتوژن و الکتروژن، از جمله معروف ترین آنها هستند.

تیپ یا TYPE الکتروموتور

مشخصه مهم دیگری که در پلاک خوانی الکتروموتور به آن بر می خوریم، تیپ یا مدل دینام صنعتی مورد استفاده است. این مشخصه تعیین می کند که موتور الکتریکی مورد نظر شما، از چه نوع است. هر الکتروموتور تیپ یا مدل مخصوص به خودش را دارد که با دانستن آن، میتوانید به راحتی به الکتروموتور مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

NO یا شماره سریال

یکی دیگر از علائمی که بر روی پلاک موتورهای الکتریکی وجود دارد، NO است که به معنای شماره سریال الکتروموتور می باشد. هر الکتروموتور، یک شماره سریال مخصوص به خودش را دارد که شناسه آن الکتروموتور به حساب می آید.

ولتاژ نامی الکتروموتور

الکتروموتور ها دارای اصطلاحی به نام سربندی هستند. سربندی الکتروموتور ها به دو شکل ستاره و مثلث انجام میگیرد که در هر نوع آن، ولتاژ متفاوت است. بطور مثال، در این نمونه پلاک، 400V (Y) نشان دهنده این است که الکتروموتور در حالت اتصال ستاره با ولتاژ 400 ولت است و 230V (Δ) بیانگر این است که در حالت اتصال مثلث با ولتاژ 230 ولت کار می کند.

فرکانس الکتروموتور

مورد مهم دیگر در پلاک خوانی الکتروموتور، فرکانس است که بر اساس واحد هرتز (HZ) بیان می شود. مقدار فرکانس الکتروموتور در کشور ما 50 هرتز است در حالیکه در کشور های دیگر میتواند متفاوت باشد.

توان الکتروموتور

توان الکتروموتور در پلاک خوانی، به دو صورت نوشته می شود؛ یکی بر اساس کیلووات (KW) و دیگری بر اساس اسب بخار (HP).

در صورتیکه توان الکتروموتور بر حسب اسب بخار باشد و شما بخواهید آن را به کیلووات تبدیل کنید، تنها کافیست آن را ضربدر 746 کنید و مقدار بدست آمده را تقسیم بر 1000 کنید تا توان برحسب کیلووات بدست آید.

کلاس عایقی و درجه حفاظتی الکتروموتور

کلاس عایقی الکتروموتور که با حرف F نشان داده می شود، نشان دهنده حداکثر دمای مجاز سیم پیچی داخلی موتور است. IP یا درجه حفاظت نیز نشان می دهد که موتور در برابر گرد و غبار و پاشش آب، تا چه حد مقاوم است.

Duty S1

این نماد نشان دهنده این است که الکتروموتور مورد نظر برای کار مداوم و بدون وقفه طراحی شده است یا خیر. در این پلاک، S1 نشان دهنده مدت زمانی است که الکتروموتور میتواند با توان نامی خودش کار کند. در کل، این پارامتر نشان دهنده مدت زمانی است که الکتروموتور مورد نظر میتواند بطور ایمن کار کند.

مقدار راندمان الکتروموتور

مقدار راندمان الکتروموتور که در پلاک زیر با نماد IE3 نمایش داده شده است در اصل، نشان دهنده درصدی از توان ورودی است که به توان خروجی تبدیل می شود. هر چقدر عدد نوشته شده در جلوی این نماد به 100 نزدیک تر باشد، نشان دهنده این است که راندمان بهتر بوده است و در مصرف برق نیز صرفه جویی شده است.

بطور کلی، راندمان در 4 سطح طبقه بندی می شود که عبارتند از: IE1، IE2، IE3، IE4 که طبق این طبقه بندی، IE1 نشان دهنده راندمان استاندارد است، IE2 یک راندمان بالا را نشان می دهد، IE3 نشان دهنده یک راندمان بهتر است و در صورتیکه راندمان IE4 باشد، بیانگر یک راندمان فوق العاده عالی است.

 

نوع منبع تغذیه (~) الکتروموتور

اولین نمادی که به محض مشاهده پلاک الکتروموتور های تک فاز یا سه فاز به چشمتان می خورد (~) نشان دهنده نوع منبع تغذیه است. طبق پلاک موجود در تصویر بالا، در کنار این نماد، عدد 3 قرار داده شده است که نشان دنده این است که الکتروموتور مورد نظر، سه فاز است. در صورتی که الکتروموتوری تک فاز باشد، این عدد 1 خواهد بود.

سایز فریم الکتروموتور

فریم سایز الکتروموتور، مورد دیگری است که در برخی پلاک های الکتروموتورها مثل پلاک بالا وجود دارد. این پارامتر، ابعاد فریم الکتروموتور را تعیین می کند و یک عامل خیلی مهم به شمار می آید. دانستن سایز فریم الکتروموتور یا همان FS به شما کمک می کند که بتوانید در مورد ابعاد نصب الکتروموتور و شافت مناسب آن، اطلاعات خوبی بدست آورید.

feridoony

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0